..........................Lämna gärna ett spår när du besöker mig, det gör mig så glad!............................



2012/03/06

Drömtårta

Jag har alltid gillat drömtårta men det är alltför sällan jag bakar det. Så i när jag hade mitt bakmaraton blev det just en sådan. Gott till kvällsfikat!

Drömtårta

3 ägg
1,5 dl socker
0,75 dl potatismjöl
2 msk kakao
1 tsk bakpulver

Fyllning:
150 gr smör
2 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker
Sätt ugnen på 250 grader

Vispa ägg och socker pösigt. Blanda potatismjöl, siktad kakao och bakpulver. Vänd ner blandningen i smeten. Bred ut smeten på ett bakplåtspapper i en långpanna, 30x40 cm.

Grädda mitt i ugnen ca 5 minuter.

Stjälp upp kakan på sockrat papper. Dra bort papperet som kakan gräddats på.
 Låt den kallna.

Rör smör och florsocker poröst. Tillsätt vaniljsocker.

Bred fyllningen på kakan och rulla ihop den. Låt drömtårtan ligga kallt en stund innan den skärs i skivor.
 
Absolut godast att äta rumsvarm annars kan smöret stelna och kännas just smörigt!
 
Hej hopp!


4 kommentarer:

Anelma handarbetar sa...

Mums vad gott.

Kram Birgit

FruNeroLindström sa...

Såg farligt gott ut. Tur jag har dåligt med plats i frysen och en liten mammegris som just nu bara ska va i famnen ;) så är inte ens lönt att försöka baka :)
Hoppas du får en riktigt skön onsdag,
Kramar

Lilla K sa...

Åh vad god den såg ut, inte bra tt börja dagen med den bilden :)
Var i Trollhättan en sväng i lördags, tänkte på dig men hade ingen möjlighet att komma förbi. Fast det är nog dags att vi planerar in en dag då jag kan komma tycker jag Puss Katrin

edscatch22liv sa...

Trevlig blogg,så gott ha en fin dag.