..........................Lämna gärna ett spår när du besöker mig, det gör mig så glad!............................



2012/01/19

Chokladmuffins

Om man som jag är en chokladälskare är den perfekta chokladmuffinsen inte helt enkel att hitta. Antingen blir de för stabbiga eller så blir det en mesig chokladsmak.
Nu har jag till sist hittat den ultimata chokladmuffinsen!
Den ser oansenlig ut men är perfekt! Lite kompakt, lagom mycket chokladsmak och inte för söt.

Chokladmuffins
100 g mörk choklad
150 g smör, rumstempererat
1 1/4 dl socker
2 ägg
2 msk kakao
1 1/2 dl Kungsörnens Extra fint vetemjöl (självjäsande)
2 tsk snabbkaffe utrört i 1 msk kokhettt vatten

--------------------

Sätt ugnen på 180 g.
Micra chokladen och låt svalna
Ställ formar i muffinspannan, 12 st. Små formar fungerar.
Vispa socker och smör, tillsätt ett ägg i taget.
Rör ned chokladen och kakao.
Häll i mjölet och rör ned det.
Rör i kaffet.


Grädda i ca 20 minuter. Provstick så att de är genomgräddade.

Testa, det är värt det!

Kram Malin

2 kommentarer:

Anneli sa...

Tack för receptet!
Det ska jag visa min dotter, det är hon som bakar här i familjen.

Ha det bäst,
Kram Anneli.

FruNeroLindström sa...

Det lät ju inte fel, och inte över svårt heller.
Kanske man skulle våga sig på att testa.
Riktigt söt primula du har där, älskar dem.
Kram Malin